Kwaliteitsbeeld 2024 Evean

Generiek kompas

Dit kwaliteitsbeeld geeft een terugblik, vooruitblik en reflectie op de kwaliteit van zorg bij Evean. Dit staat beschreven aan de hand van deze drie punten:

  • Zo willen we werken

  • Dit zien we

  • Dit staat ons te doen

Wie we zijn. Waar we werken.

Samen kiezen en zorgen. Met u en voor u. Dat is wat we doen bij Evean.

Betekenisvol leven
Bij de zorg, begeleiding en behandeling die we bieden aan alle clienten en bewoners, hebben we oog voor betekenisvol leven. Daarbij richten we ons op het verkennen wat dit betekent voor elke client en bewoner en hoe dit vormgegeven kan worden. Dit doen we door blijvend in gesprek te gaan met oprechte aandacht en gepaste nieuwsgierigheid en te kijken hoe hier (met en zonder Evean) antwoord opgegeven kan worden. 

Meer informatie zie

Zorgervaringen in 2024

Toekomstvisie | Dit staat ons te doen

Uit het onderzoek komt naar voren dat onze bewoners meer aansluiting wensen van de zorg op hun manier van leven. Zowel cliënten in de thuiszorg als bewoners hebben behoefte aan meer vaste medewerkers.

Om dit te verbeteren richt Evean zich op de Afbouw ZZP en opbouw van aantal vaste medewerkers. 

Toekomstbestendige zorg

De ouderenzorg staat voor grote uitdagingen, zoals een groeiende zorgvraag en een krappe arbeidsmarkt. Toekomstgerichte zorg betekent dat we slimmer en anders organiseren, met oog voor medewerkers, cliënten en hun informele netwerk.

Hieronder een aantal voorbeelden  van toekomstgerichte initiatieven waar we in 2024 aan hebben gewerkt.

Passende zorg
Een aantal voorbeelden van initiatieven van Passende zorg:

  • Theater voorstelling: Mag ik je Kussen? 

  • Workshop ‘Wijkverpleegkundige in haar kracht’

  • Workshop Positieve gezondheid & Passende zorg

Team van de toekomst
Een aantal ontwikkelingen rond het team van de toekomst 

Netwerkverbanden
Een aantal voorbeelden van netwerken waar Evean aan deelneemt:

Evean netwerkverbanden

​​​​​​​​​​​​​​Leren en ontwikkelen

Een aantal actuele ontwikkelingen rondom dit onderwerp  

Voorbeelden ontwikkelingen

Kwaliteit in cijfers

Door middel van een organisatie brede analyse van incidenten wordt een verdieping gemaakt, waarbij gekeken wordt naar registratie, oorzaken en tot welke resultaten verbetermaatregelen leiden. Het afgelopen jaar en komende jaar zijn/worden er verbetermaatregelen ingezet op het gebied van werkprocessen medicatiebeleid, de TIM meldroute, visie op vallen en STIP methodiek. Met als doel continue leren en verbeteren.

Het lukt helaas niet altijd iedereen goed te helpen. Voor het vinden van een oplossing kunt u een klacht indienen. Zie onze Klachtenprocedure.

Medezeggenschap

Ware kwaliteit ontstaat pas wanneer de stem van de cliënten wordt gehoord want het is hun ervaring die de maatstaf is voor echte verbetering.

Centrale Cliëntenraad Evean  

De Professionele AdviesRaad (PAR) levert een bijdrage aan de best mogelijke zorg voor bewoners en cliënten van Evean. Zij doet dit vanuit het perspectief van de verschillende beroepsgroepen in de achterban van de raad. De PAR is en blijft daarbij steeds gericht op het verbeteren en waarborgen van de kwaliteit van zorg en dienstverlening en passend bij de kwaliteitsstandaarden van beroepsgroepen binnen Evean. 

Professionele AdviesRaad Evean

Vooruitblik naar 2025

Team centraal
Dit strategisch speerpunt draagt bij aan het verder ontwikkelen en versterken van zowel de (team)manager, de coördinerende functies als de ondersteuning. Zodat zij sterke en bevlogen teams kunnen behouden en ontwikkelen, die zicht en invloed hebben op de eigen prestaties en hun gemeenschappelijke doelen t.a.v. cliënt, collega, cash en change.

Cliënt van de toekomst
Dit speerpunt draagt bij aan het bereiken van de strategische doelstelling ‘Toekomstbestendige zorg voor de cliënt; 30% anders’. Het doel is het klaarmaken van Evean voor de toekomst, waarin betekenisvol leven, toegankelijkheid, betaalbaarheid en betaalbaar houden van de zorg centraal staan. Er wordt een beweging op gang gebracht om de huidige zorg te herijken (wat is een zorgvraag), de manier waarop het is georganiseerd (wie biedt de ondersteuning) en de plek waar de ondersteuning, zorg en behandeling geboden wordt. Hiermee proberen we te beantwoorden wat Evean wel en niet doet of in samenwerking met andere partijen/mensen. Bijvoorbeeld een ander type medewerkers of het informele netwerk. Ook gaan wij ons productportfolio herijken met als doel toekomstbestendige zorg te kunnen bieden, zowel intramuraal als extramuraal met een hierbij passend lange termijn huisvestingsbeleid.

Team van de toekomst
Dit speerpunt draagt bij aan het bereiken van de strategische doelstelling ‘Medewerker op 1; Werkplezier Werkt!’ en sluit aan bij de beweging binnen Espria op het vergroten van werkplezier onder de noemer ‘Werkplezier Werkt!’. Doel van het speerpunt Team van de toekomst is om te komen tot een efficiëntere taakverdeling in het primair proces, minder druk op gediplomeerde zorgprofessionals en meer duurzame inzetbaarheid en werkplezier door inzet van niet-zorgopgeleide medewerkers, de inzet van het informele netwerk rondom de cliënt en het gebruik van zorgtechnologie.

Dit sluit aan bij het Espria programma om bij te dragen aan arbeidssatisfactie, de motivatie en de betrokkenheid van de medewerkers te verhogen, zodat zij zich gewaardeerd, ondersteund en geïnspireerd voelen om de beste (kwaliteit van) zorg, behandeling en/of begeleiding te leveren aan de cliënten. Dit draagt bij aan het verminderen van het verloop, het verzuim en de vacatures, en het verhogen van de kwaliteit, de continuïteit en de veiligheid van de zorg. Daarnaast gaat het over het samenwerken met anderen om aan de vraag van de cliënt tegemoet te komen. Dit komt onder meer tot onder meer tot uitdrukking in een verandering van de teamsamenstelling door de inzet van anders opgeleiden, hier ligt een belangrijke koppeling met de nog op te stellen visie op toekomstbestendige verpleeghuiszorgzorg. Hierbij staan kwaliteit van leven en het bestendigen passende ondersteuning, zorg en behandeling centraal.