Evean in coronatijden

Het coronavirus raakt op dit moment al onze 4.500 medewerkers die werkzaam zijn in de thuiszorg of in één van onze 18 huizen. Het is zwaar voor iedereen: voor onze cliënten, hun naasten, en onze medewerkers. Als Evean doen wij ons uiterste best om de zorg aan onze cliënten op een verantwoorde en veilige manier te leveren en waken daarmee voor de gezondheid van onze cliënten en medewerkers. Wij nemen hierin onze maatschappelijke verantwoordelijkheid door strenge maatregelen waaronder een gecentraliseerde distributie van PBM, maar ook het drastisch aanpassen van onze reguliere werkwijze om op die manier risico zoveel mogelijk te voorkomen. 

Coronaroutes

Thuiszorgcliënten die besmet zijn met het coronavirus, of waarbij een verdenking bestaat, worden in aparte ‘coronaroutes’ bezocht door een hiervoor speciaal geformeerd team van wijkverpleegkundigen, dat daarbij over de vereiste PBM beschikt. Collega’s die met besmette cliënten in contact zijn worden niet ingezet op reguliere (niet besmette) thuiszorgroutes. 

In de coronaroute zijn cliënten opgenomen die verdacht worden van besmetting en nog weinig klachten hebben tot cliënten die geen kans meer hebben op herstel.

Petra Feenstra, wijkverpleegkundige in de coronaroute van Evean: 

“Deze mensen mogen geen bezoek ontvangen of zijn zelfs te ziek om afscheid te nemen van hun partner. En dan ineens krijgen ze ook nog eens zorg van anderen dan van hun ‘eigen’ vertrouwde team. Voor mij is het belangrijk dat ik daar dan doe wat die cliënt nodig heeft. Naast de ingeplande zorg bied ik een luisterend oor en ondersteuning. Heel vreemd. Daar sta je dan in je pak en probeer je op gepaste afstand een beetje warmte te geven. Maar het belangrijkste is dat we mensen op deze manier kunnen bijstaan.”

Corona-units

Cliënten die niet langer thuis verzorgd kunnen worden, of doorstromen uit ziekenhuizen in de regio, kunnen worden opgenomen in één van de Evean corona-units in de Zaanstreek (Recura i.s.m. het Zaans Medisch Centrum) en Amsterdam-Noord (Eduard Douwes Dekkerhuis), met een opnamecapaciteit van respectievelijk 28 en 15 bedden.

Franka Parée, regiomanager bij Evean: 

“Ik vind het fantastisch dat we vanuit onze samenwerking met het ZMC mogelijk maken dat mensen na hun herstel van het coronavirus letterlijk doorstromen binnen hetzelfde gebouw. De cliënt blijft in een bekende omgeving. Tegelijkertijd zorgt deze werkwijze ervoor dat Evean/ Recura zoveel mogelijk kan ondersteunen in de doorstroom vanuit het ZMC voor cliënten die niet perse een ziekenhuisbed nodig hebben, maar nog niet voldoende hersteld zijn om terug te keren naar huis.”

De huidige opnamecapaciteit lijkt op dit moment voldoende, maar kan worden opgeschaald indien een grotere vraag ontstaat. Ook wordt er op dit moment in samenwerking met het ZMC een integraal zorgpad ontwikkeld waarmee Evean ernaar streeft cliënten optimaal te begeleiden vanaf ziekenhuisopname tot aan revalidatie. Onze verwachting is dat cliënten die herstellen van het coronavirus een relatief lange tijd nodig hebben voor een goed herstel. Daar passen wij nu al onze capaciteit op revalidatie-afdelingen op aan. 
Naast de corona-units verzorgt en behandelt Evean ook cliënten die binnen haar intramurale locaties wonen. Deze behandeling en verzorging is gebaat bij een goede samenwerking tussen zowel interne teams, als ook met andere organisaties. We vinden het bijzonder mooi om te zien hoe samenwerkingen floreren in een tijd als deze. 
 

Onze zorg gaat door

Tegelijkertijd gaat in deze coronacrisis de reguliere zorg aan onze cliënten zowel in de thuiszorg als in de huizen gewoon door. We vinden het essentieel om onze cliënten een zo passend mogelijk thuis te kunnen bieden; soms door ondersteuning van thuiszorg in een eigen woning. In andere gevallen door een passende plek in één van onze huizen te bieden. Onze medewerkers doen er alles aan om onze cliënten de beste zorg te bieden. 

De maatregelen van de overheid zijn verlengd en lijken hun vruchten af te werpen. Voorlopig zijn we er echter nog niet: wij zetten alles op alles om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Zo is de thuiszorg bij Evean onlangs op verzoek van de overheid afgeschaald om zoveel mogelijk medewerkers te kunnen inzetten voor behandeling en verzorging van cliënten met een (verdenking van) besmetting met het coronavirus.

Cliënten waarbij de zorg is afgeschaald ondersteunen we bijvoorbeeld door de inzet zorgtechnologie; beeldbellen is een uitermate geschikt middel om op afstand zorg te leveren. Wél zorg, maar tijdelijk minder fysiek bezoek om steeds het risico op virusverspreiding te minimaliseren. 
 

Intensief contact is essentieel

Het coronavirus raakt ons allemaal, en daarom is intensief contact onontbeerlijk. Evean houdt met al haar cliënten contact en helpt familie en mantelzorgers waar nodig om hun naasten te kunnen verzorgen. Er is een corona-informatielijn (088-9800940) geopend waar cliënten en hun familie terecht kunnen met vragen over corona en hun zorg(pakket). Ook medewerkers van Evean kunnen hier met hun vragen terecht.  

Evean zorgt niet alleen voor haar cliënten, ook het welzijn van onze medewerkers is uitermate belangrijk. Daarom zetten we gedragskundigen in die gesprekken voeren met onze medewerkers over hun ervaringen in deze intensieve tijd. Zo helpen we hen om hun psychische gezondheid te bewaken en vitaal te blijven.