Transmuraal incident melden (TIM)
Een incident dat zich voordoet in de zorgketen, dus buiten Evean noemen we een transmuraal incident. Het kan te maken hebben met het verplaatsen van de cliënt in de keten of omdat er meerdere disciplines of zorginstanties betrokken zijn. Het is belangrijk dat zorgcollega’s in de keten elkaar op de hoogte stellen van een incident, processen te verbeteren en herhaling te voorkomen. Om deze problemen te kunnen signaleren én ervan te leren is er mogelijkheid om deze problemen te melden middels een zogeheten TIM-formulier.
Melding maken
Als zorgverlener kunt u het TIM-formulier digitaal invullen. Let op: de melding leidt u naar het meldformulier van het Dijklander ziekenhuis. Dat klopt, zij fungeren als tussenpersoon en behandelen meldingen van aangesloten ketenpartners. Klik hier om een melding te maken.
Wat gebeurt er met uw melding?
De TIM coördinator verwerkt de melding en stuurt deze door naar Evean. U krijgt binnen 6 weken reactie op uw melding.
Mocht u vragen hebben over een reactie of over de procedure dan kunt u contact opnemen met een van de TIM coördinatoren door een mail te sturen naar kwaliteit@evean.nl Vanuit de meldingen worden analyses gemaakt om trends te signaleren. De trends worden gebruikt om verbeterprojecten op te starten.
We vragen u om bij het invullen van het meldformulier rekening te houden met de volgende gedragsregels:
- Meld vanuit de intentie om de zorg te verbeteren en om herhaling van incidenten te voorkomen.
- Ga respectvol om met collega's of partners in de zorgketen.
- Probeer de ketenpartner te laten weten dat er een melding gaat komen.
- Meld duidelijk, objectief en zonder oordeel. Meld over processen en niet over personen
- Informatie over een melding wordt nooit verstrekt aan derden die niet betrokken zijn bij het incident.