Swaensborch-Verpleegoproepsysteem

Nieuw, innovatief verpleegoproepsysteem in gebruik bij Swaensborch

Domotica draagt bij aan veiligere leefomgeving bewoners en effectievere zorgverlening

Als eerste van alle Evean-locaties heeft Swaensborch in Monnickendam sinds 21 maart 2022 een nieuw, innovatief verpleegoproepsysteem (VOS) in gebruik genomen. Met deze domotica kan aan bewoners op een slimme manier snel hulp worden geboden wanneer dat nodig is. Hang Tran, teammanager bij Swaensborch, geeft aan dat het oude systeem aan vervanging toe was. “Dat voldeed niet meer aan de kwaliteitseisen van deze tijd. Met het nieuwe systeem kunnen we inspelen op de huidige en toekomstige zorgvraag. Het draagt bij aan het creëren van een veiligere en betere leefomgeving voor de bewoners en effectievere zorgverlening door de medewerkers.”

Het integrale systeem bestaat uit verschillende tools, waaronder camera’s, sensoren voor automatische detectie en pols- en halszenders voor alarmeren. Het systeem staat in verbinding met smartphones van de medewerkers en ook met de brandmeldcentrale. De domotica is in eerste instantie geïnstalleerd op de kleinschalig wonen-afdelingen van Swaensborch. Alle kamers zijn voorzien van slimme camera’s en slimme sensoren. “Deze geven zogenoemde passieve meldingen als bijvoorbeeld de bewoner uit bed komt, de kamer verlaat, naar de badkamer of naar het toilet gaat en binnen afzienbare tijd niet terug is. Dan zou hij of zij gevallen kunnen zijn en moeten we dus actie ondernemen. Daarnaast hebben de bewoners de mogelijkheid om zelf hulp in te schakelen via de draadloze pols- en halszenders. Ook registreert het systeem via een akoestische meldfunctie geluid dat een bepaald aantal decibellen overschrijdt. Bijvoorbeeld als iemand help roept. Alle apparaten zijn connected, waardoor we snel ter plaatse kunnen zijn. Ook kunnen we na een melding al op afstand communiceren met de bewoner via een spreek-luisterfunctie en hem/haar zo nodig geruststellen, voordat we er zijn”, zegt Hang.

Met het nieuwe systeem kunnen we inspelen op de huidige en toekomstige zorgvraag. Het draagt bij aan het creëren van een veiligere en betere leefomgeving voor de bewoners en effectievere zorgverlening door de medewerkers.

Voordelen voor bewoners en medewerkers

Voor de PG-afdeling biedt het systeem ook uitkomst. Hang: “Dankzij de leefcirkeltechnologie hebben de PG-bewoners straks letterlijk en figuurlijk meer bewegingsvrijheid. De bewoners dragen dan een tag bij zich die hun bewegingsruimte op maat inregelt. Deuren die open mogen gaan gewoon open, terwijl andere deuren gesloten blijven. Dit alles met het oog op hun eigen veiligheid.” Niet alleen voor de bewoners, maar ook voor de medewerkers zijn er voordelen. Zo vraagt het nieuwe systeem om minder handelingen, kan het eenvoudig worden geactiveerd, kunnen er ook nieuwe innovaties en updates aan worden toegevoegd en is er redelijk makkelijk mee te werken. Het systeem kan niet worden gebruikt door naasten en/of familieleden en vrienden van de bewoner.

Privacy gewaarborgd
Volgens Hang wordt er vanzelfsprekend rekening gehouden met de privacyregels conform de AVG. “Zodra een van de medewerkers na een melding op de kamer arriveert kan deze het systeem in de privacy-stand zetten. De collega’s zien dat er zorg wordt verleend en komen er op dat moment geen meldingen meer. Verder zullen we nooit beelden laten zien aan anderen. De met de camera’s geregistreerde beelden zijn altijd live en worden niet opgenomen of opgeslagen.”

Het is de bedoeling dat het systeem uiteindelijk wordt uitgerold naar alle Evean-locaties.